Rozhovor o franchisingu

AKÁ JE HISTÓRIA DIRECTREAL


Koncept vznikol pred siedmimi rokmi z prozaickej priciny. Po úspešnej akvizícii firmy som riešil kúpu nehnuteľnosti. Jednal som s viacerými realitnými maklérmi a neveril som vlastným očiam ako tento trh funguje resp.nefunguje. Mám rád výzvy a preto nasledovalo rozhodnutie veci zmeniť.

Ako sa rozvinula franšíza spoločnosti Directreal?

Princíp franchisingu sa vo svete objavil už pred desiatkami rokov v zahraničných spoločnostiach, ktoré takýmto spôsobom mohli ponúkať kvalitné služby pod jednou značkou na oveľa väčšom území. Celý koncept sa neustále vyvíja, zlepšuje, a dovoľuje takýmto štýlom podnikať v každom odvetví. Ako to konkrétne funguje na trhu realít?

Aká je história konceptu Direct Real?

Náš koncept vznikol pred siedmimi rokmi. Po úspešnej akvizícii firmy som riešil kúpu nehnuteľnosti. Jednal som s viacerými realitnými maklérmi a neveril som vlastným očiam, ako tento trh funguje, respektíve nefunguje. Mám rád výzvy a preto nasledovalo rozhodnutie veci zmeniť.

Ako sa konceptu Direct Real? Koľko máte pobočiek?

S nadšením sme začali tvoriť systém a hľadať prvých partnerov pre spoluprácu. Najskôr sme hľadali partnerov v radoch existujúcich spoločností. Nasledovalo vytriezvenie a neprekonateľný problém niečo zmeniť, prijať iný systém. Ľudia majú svoje zvyky, svoj prúd, ktorý ich unáša a veľkú nechuť niečo meniť keď to nejako funguje. Uvažovať o efektivite a verejne definovať úroveň služieb boli v tej dobe (pred realitnou krízou) pojmy neznáme. Realitné kancelárie pôsobili anonymne. Klienti častokrát nevedeli s kým komunikujú. A budovanie vzťahov? Spolupráca? To by ste hľadali len ťažko – česť výnimkám.

Po prehodnotení stratégie sme začali vytvárať nové kancelárie. Majitelia neboli zaťažení históriou a tak vnímali reality ako službu. Pochopili sme, že nikto nám nepomôže v kultivovaní prostredia a jednoducho si musíme pomôcť sami. Obrnili sme sa vytrvalosťou a začali sme budovať franšízovú sieť.

Odvtedy ubehlo 6 rokov. Na trhu sa udiali rôzne dramatické zmeny vrátane krízy. Niektoré zmeny boli pozitívne – a to aj vďaka nám. Absolvovali sme niekoľko stoviek rozhovorov s potencionálnymi partnermi. Aktívne sme rozvíjali povedomie o licenčnom podnikaní aj cez Franšízovú Asociáciu. Dnes prevádzkujeme 30 franšízových realitných kancelárií a nas koncept je uspešný.

Prečo sa spoločnosť Directreal rozhodla pre rozširovanie siete prostredníctvom franchisingu?

Od prvej chvíle sme budovali franšízový systém ako koncept, nešli sme cestou – „postavime realitku a potom ju prerobime na fransizu.“

To funguje ťažko, zmena myslenia je bolestivá. Vieme to z vlastnej skúsenosti z predchádzajúceho podnikania v projekte, ktorý pôsobil v oblasti logistiky, kde sme mali vytvorenú sieť pobočiek.

Niektoré pobočky boli klasické – vlastnené našou centrálou – a teda mali sme tam zamestnancov a riaditeľov. Okrem toho sme mali niektoré pobočky nastavené ako kvázi partnerské (licenčne používali naše meno a systém, ale boli vlastnené partnerom).

Efektivita týchto kancelárií bola skoro dvojnásobná. A práve to rozhodlo. Povedal som, si že ďalšie podnikanie bude franšízové. Som presvedčený, že vnútorná motivácia funguje najlepšie, ak má človek v niečom vlastný kapitál. A preto som aj založil franšízovú sieť realitných kancelárií. Aké podmienky je potrebné splniť, aby sa záujemca mohol stať franchisantom vášho konceptu? V prvom rade sa musíme zhodnúť na spoločných hodnotách a vízii. To je najdôležitejšie. Chceme zistiť motiváciu, prečo partner uvažuje o našej značke, nasleduje naše podnikateľské myslenie, či má schopnosť prijať systém a využívať jeho prednosti. Ak sa zhodneme na týchto veciach, spravidla sa dohodneme na ostatných podmienkach ako kapitál, ľudia, miesto a podobne.

Aký je ideálny franšízant Direct Real ?

Idealny fransizant je clovek, ktory ma podnikatelske myslenie spravidla uz ma skusenosti alebo podnikanie vo svojej lokalite ktore mu funguje. Moze to byt realitna kancelária alebo iny typ biznisu. Po niekolkych rokoch zacina uvazovat o sposobe rastu napríklad jeho realitnej kancelarie alebo uvazuje o rozsireni podnikania v inej oblasti. Snažíme sa vytvárať realitné kancelárie rodinného typu, kde sú majitelia často manželia alebo partneri majú dobré meno vo svojej lokalite a dokážeme im pomôcť rychlejsie sa presadit na lokalnom trhu a samozrejme rychlejsie zarabat peniaze.

Akú podporu ponúkate franšízovým partnerom?

Naše heslo znie: „MENEJ STAROSTÍ a VIAC PEŇAZÍ.“

Vystihuje našu podporu. Snažíme sa nastaviť a poskytovať všetky činnosti a procesy, ktoré môže realitná kancelária potrebovať a vytvárať podporu týchto činností. Najčastejšie sú to služby z oblasti Marketingu, IT, Networking, Vytváranie partnerstiev, Zdieľanie informácií, pomoc pri riešení rôznych problémov... jednoducho každý partner má telefónne číslo, na ktorom dostane informáciu ktorú potrebuje pri svojej činnosti. Nedá sa to popísať jednou vetou, nakoľko potreby sú často individuálne a závisia od rôznych schopností, skúsenosti partnerov a lokality, v ktorej pôsobia.